lauantai 25. marraskuuta 2017

Ranskan moottoritiellä ajaminen Espanjan matkalla

Nyt ollaan Ranskassa, onneksi autolla!


Ranskan moottoritietä Dijonin kaupunkiin mennessä



25.11.17
Monet jännittävät Ranskassa ajamista, koska ranskalaiset puhuvat mielellään vain  ranskaa,  vaikka osaavatkin englantia tai jopa saksaa.

Joku paljon Euroopassa ajanut sanoo, että Saksassa on tunnelma sellainen, että jos vaikka autolle tapahtuisi jotain, niin sen saisi varmasti korjattua heti.



Me olemme aina nauttineet Ranskassa ajosta. Siellä tunnelma on Saksan "repivän" liikenteen jälkeen rauhallinen ja mukava. Autot eivät ole niin hienoja kuin Saksassa, itseasiassa tiellä näkee aika vanhoja autoja, ja niissä on monia lommoja ja naarmuja, kun ne on kaupungilla parkkeerattu miten sattuu. 
Olemme Ranskassa nähneet sellaistakin parkkeerausta, että kun auto ei mahdu tien laitaan pitkittäin, niin sen voi ajaa poikittain keula päin jalkakäytävää. Ei sen ole niin väliä, jos peräpää tulee kadulle...





Viiniviljelmiä Etelä-Ranskassa Provencen alueella




Ajaminen tietulliin Ranskassa, henkilöautot ryhmittyvät vasemmille kaistoille


Ranskassa etelään päin ajaessa on huoltoasemat ja levähdysalueet hyvin merkitty. Huoltoaseman ilmoittavia kylttejä on tiheään ja niissä sanotaan kilometrit ja  osassa myös bensan ja dieselin hinnat.
Huoltoasemilla on hyviä kahviautomaatteja, jotka toimivat kolikoilla.  Automaateista saa kahvia, teetä, kaakaota ja cappuccinoa.  Automaateista saa myös keittoja, tyypillinen keitto on minestrone "vihanneskeitto". Mukaan voi ostaa myös pientä syötävää ja salaattiannoksia, joissa on pieni haarukka mukana. Ranskassa on myös huoltoasemilla pieniä läpinäkyviä kasseja, joissa on valmiina kolmioleipä, juotava Danone-jogurtti, limsapullo ja hedelmä - kätevä ja nopea ostaa mukaan.
Huoltoasemilla myydään myös paikallisia juomia.  Myös juustoja ja muita pikkuherkkuja on  myynnissä sekä paikkakunnan kirjoja ja koriste-esineitä.
Ranskalainen kahvitauko



Kun tullaan alaspäin Provencen alueelle, moottoritien huoltoasemilla on myös vaatteita ja kenkiä myynnissä. Provencen alue on kuuluisa pikkukukallisista kankaista ja niistä tehdyistä kodintekstiileistä, tyynyistä ja kasseista. Paljon kivaa katsottavaa siis löytyy. 
Provencen alueella on myös paljon laventeliviljelyksiä. Laventelia kuivatetaan tuoksupusseihin, jotka on tehty pikkukukallisista Provencen kankaista. Tuoksupusseja käytetään wc:n raikastimina, vaatehuoneen ja liinavaatekaapin koristeena, koska ne luovuttavat pitkään mietoa tuoksua.

Laventelia kasvaa Provencen alueella




Marseillen rantakaupunki on kuuluisa saippuoistaan ja niitä on huoltoasemilla myynnissä vaikka minkä värisiä ja näköisiä. Monissa paikoissa tuoksuu puhdas saippuanhaju - se on niin voimakas, että tuntuu kuin leivät ja salaatitkin tuoksuisivat saippualta.
Marseillen saippua



Levähdysalueet moottoriteillä on merkitty kyltillä "AIRE". Usein siinä on paikka mukana: Aire de Dijon.
Dijon on kuuluisa sinapistaan ja monet Besanconin ja Dijonin huoltoasemat myyvät tätä sinappia matkamuistoksi. Sitä voi ostaa, koska tuubit säilyvät huoneenlämmössä suljettuina.
Moottoriteiden levähdysalueilla on usein iso huoltoasema ja paljon tilaa matkailijoille. Auton saa helposti parkkiin ja parkkialueilla on isoja pöytäryhmiä, joissa voi syödä omia eväitä tai kenties kokonaisen lounaan. Huoltoaseman palvelut ovat erittäin hyvät, ja jopa suihkuun pääsee. Rekkakuskit ja monet pitkänmatkan kuljettajat suosivat näitä paikkoja. 
Ranskassa kun ollaan, myös WC:t on koristeltu ruusukimpuin ja laventelinoksin. Ihmiset ovat ystävällisiä ja hyväntuulisia - ja puhuvat ainoastaan ranskaa...


Navigaattori on korvannut tämän kartanluvun autossa



Ranskan maaseudulla voi ajaa reilusti ja siellä on hyvin tilaa. Isompia kaupunkeja ohitettaessa liikenne voi olla melko tukkoista, se liikkuu koko ajan, mutta ruuhkaa on. Ranskalaiset myös käyttävät käsiään ajaessa ja puivat nyrkkiä toisilleen tai tööttäävät = etelän ihmisen mentaliteetti alkaa Ranskasta. Hyvä nyrkkisääntö on, että kaupunkien läheisyydessä on hyvä ajaa liikenteen mukaan ja pitää oma ajolinja. Kaupunkien tulon tietää siitä, että suuret kaupungit ovat merkinneet ajorampit ilmansuuntien mukaan niin, että pohjoisin ramppi  on NORD  - esim. "Dijon nord". Seuraava ramppi on yleensä pelkkä Dijon  ja eteläisin ramppi on SUD - esim. "Dijon sud".  Kun nämä rampit loppuvat ja alkaa taas pelkkä moottoritie, niin kyltti näyttää esimerkiksi Besancon 89 km, ja voi taas voi ajaa huolettomammin.

Ranskassa ajaessa on kaikkein tärkeintä pitää oma ajolinja. Se kaista millä olet,  on se, mitä ajat suoraan! Ranskalaiset tekevät ihan käsittämättömiä ohituksia ja syöksyvät edestäsi ja takaa ramppeihin. Liikennevaloissa kaupungissa saattaa olla kolme kaistaa. Sinä olet keskimmäisellä. Kun valot vaihtuvat vihreiksi, yhtä-äkkiä onkin 7 (seitsemän!) autoa rinnakkain. Pidät oman ajolinjasi ja jotenkin vierelläsi ajavat mahtuvat rinnakkaisille kaistoille, kun matka etenee.
Saksassa ajaessa pitää katsoa taustapeiliin yhtä paljon kuin eteenkin. Ranskassa tämä on puoliksi totta, maaseudulla saat ajaa kuten Suomessa, mutta kaupunkien lähistöllä ole tosi tarkkana, pidä ajolinjasi ja noudata nopeusrajoitusta. Näillä alueilla nimittäin tutka-autot ja kadunvarsien "pistoolitutkapoliisit" eivät ole harvinaisia. Me olemme pitäneet käytäntönä sitä, että kun ajetaan Ranskassa suurten kaupunkien ohitustiellä ja nopeus on esimerkiksi 80 km ja muut ajavat sitä, niin silloin mekin ajamme liikenteen mukaan. Kun taas olemme "tiettömällä" moottoritiellä ja nopeus on 130 km niin ajamme  "ainakin sitä ".



Shellin huoltoasemia on Ranskassa paljon


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olisin erittäin iloinen, jos jättäisit minulle kommentin!

Parhaat vinkit automatkalle

Vinkkejä turvallisuuteen automatkalla Espanjaan

Matkailu autolla Euroopassa on kivaa ja turvallista, kunhan ajattelee etukäteen tiettyjä asioita. Ajoa kaupungin läpi Kun ajaa suuren k...